Statut
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W PRUSZKOWIE
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
(tekst jednolity w brzmieniu obowiązującym od dnia 03.09.2021r.)
§ 1.
Postanowienia ogólne
1.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna z siedzibą w Pruszkowie przy ul. Gomulińskiego 2 (zwana dalej Poradnią) jest publiczną placówką systemu oświaty działającą w oparciu o Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm), Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2016r.,poz. 60), Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r.,poz.59) oraz akty wykonawcze (rozporządzenia, zarządzenia) do powyższych ustaw.
2.Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, zgodnie z pkt.8.
3.W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkoli, szkół lub placówek, Poradnia udziela pomocy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka na terenie objętym działaniem Poradni, zgodnie z pkt.8.
4.Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, poradnia może udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania Poradni dzieciom i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkół i placówek
5.Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
6. Nadzór merytoryczny nad Poradnią sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
7.Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Pruszkowie.
8.Teren działania poradni określa organ prowadzący.
§ 2.
Zadania Poradni
1. Do zadań Poradni należy:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży, którego efektem, w zależności od potrzeb, jest:
a) wydanie opinii,
b)wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
c) objęcie dzieci, młodzieży, rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie bieżącej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
a) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
b) udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowe,
c) udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Zadania Poradni wykonywane są na terenie Poradni, placówek, szkół, przedszkoli, we współpracy z innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom.
§ 3
Zadania pracowników poradni
1. Pracownikami pedagogicznymi Poradni są: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi oraz doradcy zawodowi.
2. Do zadań pracowników pedagogicznych Poradni należy realizowanie zadań wymienionych w § 2 Statutu. W zależności od potrzeb, pracownicy pedagogiczni wypełniają swoje obowiązki w Poradni lub w środowisku dzieci i młodzieży.
3. Do szczególnych obowiązków psychologa zatrudnionego w Poradni należy:
1) diagnozowanie poziomu rozwoju potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży,
2) wydawanie opinii psychologicznych, orzeczeń, informacji o wynikach diagnozy,
3) udział w pracach Zespołu Orzekającego, zgodnie z powierzonymi zadaniami,
4) prowadzenie konsultacji wychowawczych, udzielanie porad rodzicom, nauczycielom i wychowawcom,
5) prowadzenie działań terapeutycznych, zgodnie z posiadanym przygotowaniem,
6) prowadzenie oddziaływań psychoedukacyjnych w stosunku do młodzieży, rodziców i nauczycieli – zgodnie z potrzebami; udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom,
7) zgodnie z posiadanym przygotowaniem prowadzenie mediacji i interwencji,
8) prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami, w szczególności w zakresie doradztwa, rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się, opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz udział w zespołach na terenie placówek, zgodnie z potrzebami,
10) organizowanie i prowadzenie, w miarę potrzeb, wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
11) udział w pracach zespołów zadaniowych działających na terenie Poradni.
4. Do szczególnych obowiązków pedagoga zatrudnionego w Poradni należy:
1) diagnozowanie problemów dzieci i młodzieży zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
2) wydawanie opinii pedagogicznych, informacji o wynikach diagnozy,
3) udział w pracach Zespołu Orzekającego, zgodnie z powierzonymi zadaniami,
4) prowadzenie konsultacji wychowawczych, udzielanie porad rodzicom, nauczycielom i wychowawcom,
5) prowadzenie działań terapeutycznych, zgodnie z posiadanym przygotowaniem,
6) prowadzenie oddziaływań psychoedukacyjnych w stosunku do młodzieży, rodziców i nauczycieli – zgodnie z potrzebami; udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom,
7) zgodnie z posiadanym przygotowaniem prowadzenie mediacji i interwencji,
8) prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami, w szczególności w zakresie doradztwa, rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się, opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz udział w zespołach na terenie placówek, zgodnie z potrzebami,
10) organizowanie i prowadzenie, w miarę potrzeb, wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
11) udział w pracach zespołów zadaniowych działających na terenie Poradni.
5. Do szczególnych obowiązków logopedy zatrudnionego w Poradni należy:
1) diagnozowanie problemów logopedycznych dzieci i młodzieży,
2) wydawanie opinii logopedycznych, informacji o wynikach diagnozy,
3) udział w pracach Zespołu Orzekającego, zgodnie z powierzonymi zadaniami,
4) prowadzenie konsultacji, udzielanie porad rodzicom, nauczycielom i wychowawcom,
5) prowadzenie terapii logopedycznej, zgodnie z posiadanym przygotowaniem,
6) prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym w zakresie profilaktyki logopedycznej,
7) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami, w szczególności w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej, opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz udział w zespołach na terenie placówek, zgodnie z potrzebami,
8) organizowanie i prowadzenie, w miarę potrzeb, wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
9) udział w pracach zespołów zadaniowych działających na terenie Poradni.
6. Do szczególnych obowiązków doradcy zawodowego zatrudnionego w Poradni należy:
1) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
2) prowadzenie diagnozy pedagogicznej w ramach doradztwa zawodowego,
3) prowadzenie porad bez badań, konsultacji,
4)realizacja zadań wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję placówek oświatowych, wspieranie nauczycieli, specjalistów w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
5)prowadzenie indywidualnych zajęć, których celem jest pomoc uczniom w określaniu własnych zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych,
6)prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
7) prowadzenie warsztatów dla nauczycieli, szkolnych doradców zawodowych
8)gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych oraz zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
9)organizowanie i prowadzenie, w miarę potrzeb, wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
10) udział w pracach zespołów zadaniowych działających na terenie Poradni.
7. Poradnia zatrudnia lekarzy niebędących pracownikami pedagogicznymi.
8. Do szczegółowych zadań lekarzy należy:
1)prowadzenie konsultacji, analiza dokumentacji medycznej dla potrzeb Zespołu Orzekającego,
2) udział w pracach Zespołu Orzekającego,
3) prowadzenie konsultacje dla specjalistów zatrudnionych w poradni, w celu zapewnienia efektywnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
9. Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
10. Do zadań pracowników administracji i obsługi należy zapewnienie porządku i prawidłowego funkcjonowania Poradni zgodnie z zakresami obowiązków.
11. Pracownicy Poradni stosują się do wewnętrznych procedur bezpieczeństwa i higieny pracy.
12. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana przez wolontariuszy.
§ 4
Organy Poradni
1. Organami Poradni są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna.
2. Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji którego należy w głównej mierze:
1)sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
2)kierowanie bieżącą działalnością Poradni oraz określenie przydziału obowiązków realizowanych przez pracowników zarówno na terenie Poradni, jak i poza nią,
3)reprezentowanie Poradni na zewnątrz,
4)wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni,
6) wypełnianie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
7) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osobom korzystającym z pomocy na terenie Poradni,
8)organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Poradni,
9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
3. W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora. Powierzenia tego stanowiska i odwołania z niego dokonuje Dyrektor Poradni po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej. W zależności od potrzeb, w Poradni mogą być utworzone za zgodą organu prowadzącego również inne stanowiska kierownicze.
4. Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
5. Rada Pedagogiczna działa w oparciu o następujące zasady:
1) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Poradni. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, 2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni, a pod jego nieobecność Wicedyrektor Poradni,
3) zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być zwołane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Poradnię albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej,
4) Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady,
5) Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym wyniki i wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni,
2) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3) ustalanie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Poradni
7. Do kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej należy:
1) opiniowanie organizacji pracy Poradni,
2) opiniowanie propozycji Dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć,
3) opiniowanie projektu planu finansowego placówki,
4) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
5) opiniowanie propozycji Dyrektora w sprawie powierzenia pracownikowi pedagogicznemu dodatkowego stanowiska kierowniczego w poradni
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni oraz jego zmiany.
9. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
10. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jej członków, z zastrzeżeniem ust. 12.
11. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
§ 5
Organizacja pracy Poradni
1. W Poradni działają następujące zespoły:
1) zespół orzekający
2) zespoły zadaniowe powoływane corocznie, zgodnie z aktualnymi potrzebami Poradni
2. Na terenie Poradni może zostać powołany zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
4. Wicedyrektor bierze udział w kierowaniu Poradnią zgodnie z zakresem obowiązków określonych przez Dyrektora.
5. Prawa i obowiązki pracownicze pracowników Poradni określają:
1) ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191— j.t., z późn.zm.)
2) Kodeks Pracy,
3) Regulamin Pracy.
6. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji opracowany przez Dyrektora Poradni.
§ 6.
Dokumenty Poradni
1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
2) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń,
3) dokumentację badań i innej działalności prowadzonej przez pracowników pedagogicznych Poradni,
4) inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Poradnia używa pieczęci urzędowych podłużnej o treści:
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
05-800 Pruszków, ul. Gomulińskiego 2
Reg.000837643; NIP: 534-16-44-155
TEL./22/758 68 29
3. Poradnia archiwizuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 7.
Gospodarka finansowa
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 8.
Postanowienia końcowe
Statut zatwierdzono Uchwałą nr 2/2021/2022 Rady Pedagogicznej w dniu 03.09.2021r.